Ključne uloge u vođenju web trgovine

Sva ova pitanja nameću se kada je pokretanje web trgovine u pitanju. Ako ste si postavili ijedno od tih pitanja, onda svakako nastavite čitati dalje. 

Imate lansiranu web trgovinu, što sada?

Uloga vođenja web trgovine unutar vaše tvrtke iznimno je bitna i trebate joj pristupiti kao što biste pristupili izradi i vođenju bilo koje fizičke prodavaonice. Osim što ćete trebati rezervirati vrijeme za komunikaciju s developerima tijekom izrade trgovine, budite spremni na to da prava avantura kreće tek nakon lansiranja web trgovine. Upravo zbog toga, još za vrijeme trajanja same izrade web trgovine, trebate početi s proučavanjem dokumentacije administracije sustava te definirati ključne uloge u vođenju web trgovine, jer uz voditelja web trgovine, trebat će vam i dodatno osoblje za provođenje svakodnevnih aktivnosti.

Iako kroz online trgovinu niste u fizičkom doticaju s kupcima, imate određenu odgovornost prema njima te ukoliko želite biti na glasu kao kvalitetan i pouzdan online prodavač, morate zaista biti u mogućnosti ispuniti sve na što ste se obvezali. Npr. brzina obrade narudžbi, brzina dostave, kvalitetna usluga i proizvodi i slično… Za to je ponekad potreban cijeli tim, a u nastavku je izdvojeno nekoliko najčešćih uloga koje je potrebno osigurati, kao i razina znanja svakog od njih:

Voditelj/ica web trgovine
  • Glavna osoba za online prodaju, brine o kreiranju dugoročnih i kratkoročnih planova za razvoj weba, prati i analizira statistiku prodaje i zajedno s ostalim članovima svog tima predlaže rješenja za poboljšanja.
  • Razina znanja:
    • Mora jako dobro poznavati sustav (platformu) na kojoj je web izgrađen te imati razumijevanje svih procesa i biti spona između developmenta, menadžmenta i marketinga radi donošenja kvalitetnih odluka o razvoju.
Marketing manager
  • Glavna osoba za područje marketinga, brine se o promociji web trgovine kroz online i offline kanale kojima se tvrtka služi. Prati ponašanje korisnika na stranici i prodaju kroz Google Analytics i druge alate. Brine se o kreativnom procesu i stvaranju sadržaja (opisi proizvoda, pisanje blogova, …), osmišljavanju promotivnih aktivnosti, akcija, sezonskih popusta i sl.
  • Razina znanja:
    • Mora dobro poznavati proizvode i usluge koje tvrtka nudi, mora biti iskusna u radu sa GA računima, društvenim mrežama (Facebook, Instagram, Twitter itd.) te osigurati da su program lojalnosti, politika cijena, distribucija proizvoda i sl. pravilno komunicirani na kanalima i platformama kojima se tvrtka služi.
Administrator
  • Osoba koja brine o vođenju web trgovine na dnevnoj bazi, provjerava funkcionalnosti web trgovine, kreira nove proizvode u sustavu, osigurava da su fotografije proizvoda kvalitetne, ali i dobro optimizirane, radi pripremu narudžbi i pošiljki, vodi računa o stanju na zalihama i priprema izvješća.
  • Razina znanja:
    • Trebala bi jako dobro poznavati sustav (platformu) na kojoj je web izgrađen, potrebno je da dobro poznaje asortiman proizvoda i cijeli prodajni proces (od trenutka kada je proizvod dodan pa sve do isporuke krajnjem kupcu).
Osoba za odnose s kupcima (služba za korisnike)
  • Osoba/e koje će brinuti o kupcima – prikupljati prijedloge, kritike, odgovarati na upite, odgovarati na prigovore i rješavati povrat robe
  • Razina znanja:
    • Mora poznavati osnove korištenja web trgovinom kao i administracijskog sučelja (povrat robe kroz administracijsko sučelje, primjena dodatnih popusta kupcu,…) te imati izoštrene komunikacijske vještine.
Developer (tehničar)
  • Osoba koja održava web trgovinu, radi povremeno kodne izmjene i dopune funkcionalnosti po potrebi, održava i ažurira web trgovinu, komunicira s hostingom. To može biti osoba koja je zaposlena direktno u vašoj tvrtci ili developer(i) iz tvrtke koja vam je radila web trgovinu.
  • Razina znanja:
    • Neophodno je da osoba poznaje tehnologije na kojoj je izgrađena web trgovina kako bi mogla pravilno raditi izmjene u kodu te da ima osnovno poznavanje o poslovanju.


Imam malo poslovanje, mogu li sve navedene uloge samostalno obavljati?

Uloge variraju ovisno o tome imate li malo poslovanje s par desetaka proizvoda ili ste veliko poslovanje koji ima i nekoliko desetaka tisuća vrsta proizvoda. Kod manjih tvrtki često se dogodi da je menadžment tvrtke ujedno i voditelj trgovine koji, između ostalog, obnaša i ostale navedene uloge.

Kasnije, s rastom poslovanja, uvode se postepeno i nove uloge. Raspodjelom uloga na više osoba omogućit ćete im veću posvećenost na pojedina područja, a samim time i procesi će biti cjelovitiji i uspješniji. Što više vremena i truda uložite u vođenje web trgovine, rezultati neće izostati!

Naravno, postoji još mnogo uloga koje bi se mogle navesti, kao što je stručnjak za optimizaciju stranice te vođenje online marketing kampanja, dizajner, kreator sadržaja…, no ovdje se nije toliko ulazilo u dubinu pojedine grane budući da svaka od ranije navedenih uloga može s određenom razinom znanja pokriti širi spektar aktivnosti na web trgovini. Ali isto tako, uvijek možete unajmiti agenciju koja za vas može odrađivati neke od poslova za koje vi nemate svoje vlastite stručnjake.

Ukoliko imate potrebe za nekim od gore navedenih stručnjaka i usluga, slobodno nas kontaktirajte.