Razgovarala sam s njim i u intervju nam je ispričao svoje poduzetničko iskustvo, kako je izgledao eCommerce ekosustav prije 12 godina u odnosu na današnji i koji su mu planovi za budućnost.
Pozdrav, Tomislave, prije svega čestitke na uspješnih 12 godina! Ispričaj nam kako je započela Inchoo priča i kakva je bila popularnost eCommerca u to vrijeme?
Pozdrav Zrinka, hvala ti!
Prije 12 godina, Inchoo je krenuo kao freelance posao i iako sam bio jedini zaposlenik, imao sam viziju da se priča brže proširi. U eCommerce poslovanju sam bio godinama prije Inchooa kad sam radio s platformama kao što su osCommerce Zen Cart i CRE Loaded. Kad je Magento 2008. godine objavio svoju prvu verziju, predvidio sam velike promjene u ovoj niši i htio sam da Inchoo bude tvrtka koja će biti dio tih svjetskih promjena.
Iako je to bio početak recesije, bilo je dobro vrijeme za pokrenuti eCommerce tvrtku jer su mnoga poduzeća htjela optimizirati troškove poslovanja i ulagati u online rješenja kako bi privukli nove kupce i osvojili nova tržišta. U to vrijeme je sve više kupaca počelo kupovati online. Kako su godine odmicale, online trgovina je postala sve popularnija.
Na Bliskom istoku i Balkanu veliku ulogu u popularizaciji online trgovina su odigrale Daily Deal trgovine poput Kolektive, KupiMe i kasnije Crnog Jajeta koje su omogućavale velike popuste. Unazad zadnjih desetak godina, eCommerce se nezaustavljivo razvija stopom od 15-18% na globalnoj razini.
Inchoo nije tvoje prvo poduzetničko iskustvo i u poduzetništvu si 17 godina. S kojim izazovima si se susretao i kako je biti poduzetnik u Hrvatskoj?
Prilikom ulaska u poduzetništvo, izazovno mi je bilo to što u svom karijernom putu nisam nikada imao šefa jer sam uvijek imao vlastite pothvate i svim mladima koji razmišljaju o poduzetništvu bih savjetovao da prvo rade nekoliko godina u izgrađenom poslovanju kako bi imali bolji osjećaj kako je to biti zaposlenik kada pokrenu svoju tvrtku.
Kako je biti poduzetnik u Hrvatskoj? Mislim da je teže nego u drugim europskim zemljama. Ne nalazimo se u okolini koja podržava poduzetništvo. Čak i sama riječ “poduzetnik” u našoj zemlji često ima negativan prizvuk jer se asocira uz spektar ružnih privatizacijskih poslijeratnih priča. Iako ponekad imam osjećaj da sam odabrao ulogu Don Quijotea koji se bori s vjetrenjačama, za mene je poduzetništvo životni poziv. Omogućuje mi da mijenjam sebe, utječem na razvoj svojih kolega i da unaprjeđujem zajednicu.
Ponosan sam što smo u Inchoou uspjeli izgraditi izvrstan tim koji ima fantastičnu perspektivu za daljnji rast i razvoj te što smo stvorili dobru poslovnu priču. Drago mi je što smo utjecali na našu lokalnu zajednicu jer smatram da je Inchoo, bez lažne skromnosti, odigrao veliku ulogu u oblikovanju novog poslovnog identiteta grada Osijeka koji je prepoznat u Hrvatskoj, ali i šire.
Za vrijeme studija si radio raznovrsne poslove. Što su te oni naučili i kako si proveo svoje studentske dane na Ekonomskom fakultetu u Osijeku?
Nikad nisam bio dobar student – nisam uredno odlazio na predavanja, nisam imao dobre ocjene, niti sam davao ispite u roku. U moje vrijeme studij je trajao četiri godine, a ja sam studirao sedam godina. Produžio sam studij jer mi je to bio odličan period života za vrijeme kojeg sam radio jako puno poslova – profesorima i studentima sam držao tečajeve o osnovama interneta, baza podataka i web programiranja, konobario sam, sastavljao kontejnere, prodavao na tržnici i radio razne fizičke poslove.
Svi ti poslovi su mi omogućili da prepoznam vrijednost rada koji mi je kasnije koristio u poduzetništvu. Osim toga, veliku ulogu u mom studentskom putu je imala udruga AIESEC. Tamo sam bio potpredsjednik i član uprave te sam imao puno prilika za stjecanje praktičnog znanja oko organizacije, izdavanja računa, sastavljanja ponuda, prezentacijskih vještina i slično. Moj studentski život je bio šarolik, turbulentan, nisam se fokusirao na jednu stvar, ali baš to mi je omogućilo da steknem širinu u znanjima i vještinama te dobijem jasniju sliku što želim od svog života i koja treba biti moja uloga na plavom planetu.
Od svih ovih 12 godina, koju godinu bi posebno izdvojio kao onu koja je utjecala na razvoj Inchooa kakav je danas?
Svaka godina je donijela nešto svoje, ali izdvojit ću 2011 i 2019. godinu. 2011. godine smo napravili poseban skok u razvoju poduzeća. Te godine smo uspjeli napraviti razvoj u akviziciji ciljanih klijenata s kojima smo radili velike i uzbudljive projekte, puno veće nego što smo radili do tada. Rast prihoda nam je te godine bio oko 130%.
Za izrazito važnu godinu za razvoj bih istaknuo i prošlu 2019. U ovoj godini smo uveli više organizacijskih promjena nego ikad do tad i postavili dobre temelje za dizanje firme na novu razinu.
U posljednje dvije godine si rjeđe posjećivao konferencije i smanjio si aktivnosti u lokalnoj zajednici. Na čemu si radio?
Svaka organizacijska struktura poduzeća se treba prilagođavati kako se posao širi. Kod nas se dogodio scenarij gdje smo zapostavili te organizacijske prilagodbe, pa smo zbog toga osjetili posljedice. U posljednje vrijeme sam se posvetio cilju da posložimo organizaciju kako bismo imali dobar temelj za budući rasti i razvoj u godinama koje su pred nama. Upravo zbog toga što sam fokus stavio na razvoj organizacije, u drugi plan su pale aktivnosti poput odlaska na konferencije ili nastupi u zajednici, ali vjerujem da će se to u budućnosti promijeniti.
Prva verzija Magento platforme objavljena je 2008. godine, iste godine kad je osnovan Inchoo i uz nju smo od samih početaka. Osim Magento platforme, Inchoo je imao doticaj i s drugim rješenjima. Koja je priča oko toga?
Prije 15-ak godina cijeli eCommerce ekosustav je bio poprilično jednostavan. Postojala je nekolicina eCommerce platformi u čije su se funkcionalnosti mogla uklopiti većina online trgovaca. One su bile jednostavne i lagane za svladati; sjećam se da mi je proces od učenja do lansiranja projekta na osCommerce platformi trajao mjesec i pol dana.
Danas je situacija drukčija – trgovci su različitih profila i s različitim potrebama te ne postoji univerzalno rješenje koje može zadovoljiti želje svakog trgovca. S druge strane, kupci imaju sve više potreba i u godinama koje dolaze očekujem da će cijeli ekosustav eCommerca biti još šareniji.
Magento je na samom početku je bio predstavljen kao platforma za online trgovce svih veličina. S vremenom je postalo očigledno kako je taj cilj sve teže održiv. Prvo se počeo odmicati od manjih trgovaca obrtnika, pa se nakon par godina počeo odmicati i od small and medium-sized business (SMB) trgovaca. Na zadnjoj konferenciji su objavili da su se odlučili profilirati za Mid-Market. To znači da danas na tržištu imamo dosta veliku potrebu za pronalaskom kvalitetnog “on premise” rješenja za male i SMB trgovce.
Razvoj Inchooa bio je vezan uz razvoj kompetencija na Magento platformi. Kroz godine smo radili sa sve većim profilima trgovaca koji su imali veliku lepezu potreba. U prošlosti smo imali iskustva sa Shopify, BigCommerce i Sylius platformama, ali se one nisu pokazale kao pogođen odabir za nas u tom trenutku. U posljednje vrijeme proučavamo Shopware i iako nemamo ni jednu online trgovinu na toj platformi, vidimo da bi ta platforma mogla biti dobra za profil trgovaca kojima ne odgovara Magento.
Magento ima veliku zajednicu koju okuplja oko sebe, a nas vežu lijepe uspomene uz organiziranje konferencije Developers Paradise i Meet Magento Hrvatska. Kako je Inchoo utjecao na razvoj te zajednice?
Od samih početaka Magento je uspio napraviti fantastičan posao oko izgradnje zajednice inovatora i entuzijasta koji su prigrlili tu novu platformu. Zajednica se, kao i sama platforma, razvijala kako je vrijeme odmicalo. Najljepše uspomene me vežu uz one dane kad je zajednica bila manja jer je cijela priča bila puno osobnija, manje ljudi je bilo aktivno i imao si osjećaj da svatko svakoga zna, ali lijepo je vidjeti koliko je danas velik broj ljudi uključen u nju. Ono što mi je posebno drago je to što sam u toj zajednici stekao brojna poznanstva i stvorio brojna prijateljstva.
Ponosan sam na to što Inchoo ima posebnu ulogu u zajednici. U samim počecima, mnogo developera je iz našeg bloga učilo Magento jer smo pisali o različitim tech temama, a tada nije bilo dostupno službene dokumentacije pa je naš blog bio jedan od rijetkih izvora gdje se moglo nešto naučiti. Ben Marks je prilikom otvorenja konferencije Meet Magento Hrvatska rekao da je on sam učio iz našeg i Alan Storm bloga dok je bio developer.
Upravo zbog tog doprinosa zajednici, mnogi gosti posjećuju naše konferencije iz svih dijelova svijeta jer vole Inchoo i ljude iz firme. Najveća konferenciju koju smo organizirali bila je Developers Paradise 2016. u Opatiji, i to je do današnjeg dana ostala najveća konferencija pripremljena isključivo za Magento developere. Organizacijski tim je odradio maestralan posao o kojem se i danas priča po društvenim mrežama. Nije uobičajeno da se s tolikom velikom dozom emocije sudionici nakon 4 godine prisjete konferencije, partija i rasprava koje su se tamo vodile. Lijepo je vidjeti da ono što gradiš ima smisla i da je prepoznato u zajednici.
Work Hard. Party harder. #DevParadise #wearemagento pic.twitter.com/1JiT9f0HBl
— Interactiv4 (@interactiv4) April 26, 2016
Cijeli svijet je osjetio utjecaj pandemije koronavirusa i mnoga poduzeća su pretrpjela velike gubitke. Kako je cijela ova situacija utjecala na Inchoo?
Rano je zaključiti kako je COVID-19 utjecao na poslovanje jer pandemija ima kratkotrajni i dugotrajan utjecaj. Ako gledamo kratkotrajno, Inchoo je coronavirus natjerao na brže uvođenje nekih procesa, potaknuli smo veće organizacijske promjene oko transformacije rada, pripremili smo poslovanje za budući remote posao i na mnoge smo se novonastale situacije brzo prilagodili, što će sigurno ostaviti trajnu vrijednost za buduće poslovanje.
Ako gledamo dugoročno, neupitno je da nam dolazi nova gospodarska kriza, ali se nadam da ona neće puno utjecati na poslovanje naše tvrtke jer očekujem da će brojni trgovci više ulagati u eCommerce.
Kako vidiš razvoj Inchooa u idućih 5 godina?
U idućih nekoliko godina, u Inchoou ćemo se razvijati kroz nekoliko stupova. Prvi će biti prilagodba tvrtke za remote način rada i očekujem da ćemo biti puno otvoreniji za zapošljavanje remote zaposlenika. Drugi stup razvoja će biti povećati ulaganje u pripremni proces novih zaposlenika kroz oblik eCommerce akademije koju ćemo pokrenuti kako bismo si unaprijedili proces treniranja kadra za tvrtku.
Posljednje na čemu vidim rast i razvoj je kontinuirano unaprjeđenje vlastitih kompetencija iz svih područja na kojima radimo – development, UX/UI, online marketing, project management i ostalo. Sve to će dovesti do toga da gradimo projekte koji će imati prepoznatljiviji utjecaj na razvoj eCommercea.
U trenutku kada tvrtka bude spremna za to, vjerujem da će jedan dio poslovanja biti posvećen razvoju vlastitog proizvoda. Volio bih da dođemo do brojke od sto zaposlenika, ali ta brojka nije prioritet u ovoj cijeloj priči. 🙂
Za kraj, nakon svih ovih 12 godina, što smatraš da je najveća vrijednost Inchooa?
Jednom prilikom bio sam na konferenciji u krugu ljudi gdje je Osvaldo Spadano iz tvrtke Akoova nekome predstavljao Inchoo tako što je rekao: “Nitko ne pokazuje toliku brigu o klijentima kao Inchoo.” Bilo mi je to izrazito drago čuti. Zato smatram da je naša najveća vrijednost empatija u odnosu s klijentima i činjenica da njihov razvoj doživljavamo i slavimo kao svoj. Zato mi je drago što je ta empatija prepoznata u zajednici jer je to potvrda da ostvarujemo našu viziju: “To be a merchant’s best friend”.
Naravno, ovo se ne bi moglo ostvariti bez ljudi koji imaju razvijenu sposobnost empatije jer oni pridonose prepoznatljivosti Inchooa kao brenda koji izrađuje rješenja koja su skrojena po mjeri klijenta, te uz koja će oni ostvariti najbolje rezultate.
Tomislave, hvala ti na ovom razgovoru, a Inchoou želim još puno uspješnih godina! Svim zaposlenicima od srca čestitamo rođendan, a svim klijentima i prijateljima zahvaljujemo što su sve ove godine bili uz nas!
Živjeli!
https://www.facebook.com/inchoo/videos/246416076472059