Zvonimir je nakon uspješnog plasiranja Plus Hostinga na poziciju vodećeg pružatelja web hosting usluga u Hrvatskoj, ove godine prihvatio nove izazove u ulozi direktora sestrinske tvrtke Sysbee koja cilja na velike strane i domaće klijente koji imaju potrebu za specijaliziranim i kompleksnim infrastrukturnim rješenjima.
Drago nam je bilo što smo uspjeli popričati s njim uoči događaja, a što točno smatra o tehničkom dugu i zašto je vrlo važan za web trgovine, saznajte u nastavku.
Bok, Zvonimire. Čest ste gost u Osijeku, a drago mi je da ćete ove godine i nastupiti kao predavač. Možete li se ukratko predstaviti sudionicima konferencije?
2001. se pridružujem Plus Hostingu, tadašnjem start-upu starom tek nekoliko mjeseci kao CTO. Kroz nekoliko idućih godina, bez ikakvih poticaja, fondova, pomoći i bez ikakvih izvora financiranja, osim vlastitih, zajedno s timom kolega, uspijevamo Plus Hosting pretvoriti u najvećeg pružatelja web hosting usluga u Hrvatskoj.
Glavni sam krivac za povoljan i pristupačan web hosting sa serverima u Hrvatskoj. Zajedno smo s nekoliko zainteresiranih tvrtki izgradili vlastitu mrežnu infrastrukturu u Hrvatskoj i HA “ring” između nekoliko data centara u Zagrebu i odradili tranziciju u visoko redundantni web hosting u “cloudu”, a da toga nisu bili niti svjesni.
S idejom da nam managed hosting bude u prvom planu, 2018. godine, pokrećemo Sysbee, tvrtku koja se bavi velikim, enterprise korisnicima i rješenjima.
Sysbee je svojevrsni nasljednik, tj. novi brand Plus hostinga, imena koje je dobro poznato na hrvatskoj IT sceni. Kako je protekao proces ulaska u DHH grupaciju?
Sysbee je dijete DHH grupacije, nastao je podjelom Plus Hostinga (DHH d.o.o.) na dvije cjeline. Jedna se, DHH, i dalje bavi web hostingom, tu su brandovi Plus Hosting, Infonet, Studio4Web.
Druga, Sysbee, bavi se projektiranjem, monitoringom i održavanjem velikih web sustava. To su uglavnom web shopovi, internet portali i slični HA (highly available) sustavi koji moraju raditi 24/7/365, gdje svaka minuta downtimea košta.
Prema vašim iskustvima, koliko ozbiljno domaći klijenti pristupaju odlukama o budžetima za infrastrukturu i koje su najčešće pogreške koje vidite u radu s njima?
Morate imati na umu da, osim par jačih igrača, e-commerce u hrvatskoj je još uvijek u povojima. Domaće web trgovine, govoreći općenito, nisu na nivou sličnih trgovina van Hrvatske. Promet web trgovina u hrvatskoj nije na nivou web trgovina u svijetu. I onda imamo catch 22, ne ulaže se dovoljno u razvoj, jer ionako “jako malo prodajemo online”.
S druge strane, nemaš izlistane sve proizvode u web shopu, ili ako imaš, nemaš ažurirano stanje na skladištu ili čak uopće nemaš cijene (“Kontaktirajte nas za cijenu” ). Pa nema mogućnosti plaćanja karticom ili PayPalom, pa kada hoćeš platiti virmanom, onda prvo dođe automatizirani mail, na kojem piše da nikako ne plaćaš, nego čekaš službenu ponudu, koju dobiješ tek drugi dan, a na njoj fale 2 od tri stavke, jer nemaju to na lageru, itd…
Sve to odbija online kupce, pa tako ionako mali ukupni promet web shopova, bude još i manji. Doduše, situacija se u zadnje vrijeme popravlja, no mišljenja sam da bi to moglo još puno, puno bolje.Po pitanju ulaganja u infrastrukturu, s domaćim klijentima nemamo tako dobra iskustva kao sa stranim. S domaćim klijentima budget za infrastrukturu je u principu dosta manji, ponekad ga gotovo i nema, dok su očekivanja često dosta velika. Situacija se u zadnjih nekoliko godina dosta popravila, no i dalje nije baš sjajna.
Vaše predavanje ima naziv “tehnički dug” – možete li približiti ovu temu široj javnosti, što je to tehnički dug, zašto je relevantan za web trgovine, i o čemu ćete vi pričati na konferenciji?
Tehnički dug je relevantan za svaku djelatnost, a za web trgovce posebno. Naime, web trgovina i e-commerce poslovanje je vrsta prodaje koja se jako oslanja na tehnologiju koja se mijenja, koja evoluira i ne poznavanje zakonitosti i pravila kako se nositi s time, često rezultira vrlo neprijatnim iznenađenjima.
Kratko i jednostavno, svojim predavanjem želim dočarati zašto je puno jeftinije angažirati profesionalca, nego “susjedovog malog” za posao o kojem Vam ovisi poslovanje.
I za sam kraj, što biste poručili onima koji se možda tek odlučuju o > dolasku u Osijek – zašto Osijek, zašto Meet Magento?
Posljednja konferencija na kojoj sam sudjelovao, a koju je organizirao Inchoo, Developers Paradise u Opatiji, bila je jedna od najbolje organiziranih tematskih konferencija na kojoj sam bio, a u zadnjih 15-ak godina bio sam na njih otprilike 100-tinjak.
Meet Magento će osim web trgovaca okupiti i Magento developere, vendore koji nude proizvode i usluge za web trgovce, tako da ćete vrlo brzo i lako naći društvo za networking. Isto tako, mislim da nema bolje lokacije od Osijeka. Osijek je predivan grad, zrači onom nekom vibrom i svaki puta kada se vraćam iz Osijeka imam u glavi stotine ideja. Svakako dođite i doživite Osijek i Meet Magento.
Hvala Zvonimiru na intervjuu i riječima hvale, nadamo se kako ćemo i ovoga puta ispuniti očekivanja i svim sudionicima konferencije ostati u tako lijepom sjećanju. Svi vi koji ne želite propustiti priliku za ovo jedinstveno iskustvo, znate što vam je činiti!
—
Događaj je završio.