47 pitanja za postaviti eCommerce klijentima

eCommerce nije jednostavan. Ili, da budemo precizniji, nije jednostavan ako želiš sve napraviti kako treba od samog početka. Ako želiš kvalitetan proizvod, moraš biti spreman uložiti puno vremena i truda u istraživanje.

U ovom blog postu napisali smo neka od najčešćih pitanja namijenjenih eCommerce klijentima kako bismo ubrzali i olakšali proces.

Ova pitanja predstavljaju samo nekoliko primjera iz kojih klijenti mogu dobiti opći dojam o svemu što će agencija raspravljati u potencijalnom eCommerce projektu. Naravno, svako pitanje može i treba biti dodatno objašnjeno ako je to potrebno.

“Ponekad su pitanja komplicirana, a odgovori jednostavni.”

Također, važno je biti na istoj stranici s očekivanjima potencijalnih klijenata od početka. Ako postoje pogreške ili nesporazumi – oboje možemo izgubiti živce, vrijeme i novac. A to je ono što želimo izbjeći po svaku cijenu.

Vrlo jednostavno rečeno, agencija pokušava dobiti informacije na temelju kojih će donijeti odluke o tome koliko će developera biti potrebno, koliko vremena će biti potrebno za završetak, koje funkcionalnosti će biti potrebne za rad/razvoj, kakva će biti struktura cijele stranice, koji su elementi korisničkog iskustva ključni i bilo koje druge informacije koje mogu pomoći u postizanju cilja web trgovine.

Nema nevažnih pitanja

Prije nego krenemo na pitanja, moramo adresirati jednu važnu stvar. Na početku projekta obično ima puno pitanja za klijente. Ponekad se detalji koje agencija traži mogu smatrati nebitnima, što iskreno ne može biti dalje od istine.

Razumno je da je klijent želi pokretanje svog eCommerce projekta što prije, ali to nije nužno najbolji pristup. Malo pripreme može pomoći da se stvari odvijaju glatko kad projekt počne, i može utjecati na kvalitativne i financijske rezultate. I to nije samo za pitanja koja agencija postavlja potencijalnim klijentima, već i za pitanja koja klijent postavlja eCommerce agenciji.

Možemo reći da su pitanja također ključna jer odnos između eCommerce agencije i klijenta/trgovca mora biti baziran na razumijevanju i iskrenosti.

Popis pitanja za postavljanje eCommerce klijentima:

  1. Čime se bavi vaša tvrtka?
  • Što je vaš proizvod ili usluga?
  • Tko je vaša publika?
  • Tko je vaša konkurencija?
  • Tko je odgovoran za vaš digitalni marketing i vizuale?
  1. Koji su trendovi u vašoj industriji?
  2. Koje značajke želite?
  3. Koje podatke trebate migrirati i koje sustave trebate integrirati?
  4. Koji je vaš investicijski budžet?
  5. Imate li određeni vremenski okvir?
  6. Kako određujete uspjeh?

Čime se bavi Vaša tvrtka?

Uvijek je dobro čuti nešto o tvrtki klijenta i njenom poslovanju. Pomaže staviti stvari u perspektivu kada pokušavamo pružiti pristup koji će napraviti razliku. U Inchoo, volimo čuti što više detalja o tvrtkama klijenata, kao što su povijest tvrtke, industrija, tip proizvoda/usluga, tip publike, geografski doseg, planovi, vodeći konkurenti itd.

Također cijenimo čuti detalje koji se mogu smatrati subjektivnima, kao što su osjećaji koje želite da vaš posao/web stranica izaziva, itd. Sve ovo daje agenciji uvid u širu sliku i u konačnici pruži klijentu uslugu koja odgovara njihovom poslovanju.

Što čini Vaš proizvod ili uslugu?

eCommerce projekt se vrti oko prodaje proizvoda (ili usluga) potencijalnim kupcima. Učenje svega o proizvodu može usmjeriti dizajn i razvoj na specifične načine. Ovisno o odgovorima, donosit će se ključne odluke za opće postavke i funkcionalnosti online trgovine, te cjelokupno korisničko iskustvo.

  • Što prodajete?
  • Zašto bi netko kupio vaš proizvod/uslugu?
  • Koja je vaša najbolja linija proizvoda?
  • Koji je vaš najprepoznatljiviji i najprofitabilniji proizvod/usluga?
  • Koji su proizvodi (linije proizvoda) vaši najprodavaniji?
  • Koliko proizvoda/SKU-ova imate?
  • Je li cijena navedena ili će vaši kupci dobiti ponudu na zahtjev?

Tko je Vaša publika?

Iako je primarni cilj eCommerce stranice prodaja, također je važno znati kome se prodaje. Dizajn i značajke planiranog projekta ovise o ovim informacijama.

  • Tko je vaš idealni kupac?
  • Koji kupac predstavlja većinu vaše baze kupaca?
  • Koje vrste kupaca ne želite (ali ih imate sada)?
  • Tko je vaš najprofitabilniji kupac?

Tko je Vaša konkurencija?

Ponekad je konkurencija već riješila jedan od problema koje imate. No, trik je u tome da ne kopirate jednostavno njihovo rješenje. Zapravo, trebate pokušati uzeti to rješenje i učiniti ga još boljim. Jer klijent ne želi biti jednako dobar kao njegova konkurencija – klijent želi biti bolji od svoje konkurencije.

  • Imenujte svojih top 5 konkurenata (online i offline)
  • Koja je vaša prednost nad konkurentima?
  • Gdje ste u nepovoljnom položaju u odnosu na konkurente?

Tko je odgovoran za Vaš digitalni marketing i vizuale?

Iako neki misle da ovaj tip pitanja nije ključan – informacije koje se kasnije mogu otkriti mogu dosta pomoći. Na primjer, podaci iz digitalnih marketinških kampanja mogu otkriti vrste demografskih skupina koje su najbolji kupci klijenta.

Također, svi znamo da fotografije prodaju vaš proizvod. Sjajne slike prodaju još bolje. Živimo u svijetu gdje potencijalni kupci trebaju vidjeti proizvod iz svakog kuta prije nego što se odluče za kupnju. Glavni zadatak sjajne fotografije/videozapisa proizvoda je privući pažnju posjetitelja i na kraju ih pretvoriti u kupce.

  • Imate li digitalnu marketinšku agenciju ili imate interni marketinški tim?
  • Koje vrste marketinških aktivnosti provodite?
  • Na kojim platformama provodite svoje digitalne marketinške kampanje?
  • Imate li profesionalne fotografije svojih proizvoda?
  • Jesu li kreativci radili in-house ili su angažirani od strane agencija/freelancera?
  • Imate li videozapise svojih proizvoda/usluga?

Koji su trendovi u Vašoj industriji?

Izgradnja online trgovine ponekad je vrlo komplicirana. Nije samo stvar u pružanju učinkovitih rješenja za današnje kupce, već i za buduće kupce i njihove buduće potrebe. Živimo u digitalnom svijetu koji se stalno mijenja. Znanje o budućim trendovima može pomoći u izgradnji online trgovine koja može biti “otporna na budućnost”.

  • Koji je jedini trend koji trenutno mijenja vašu industriju?
  • Možete li opisati trendove za sljedećih pet godina koji će utjecati na vašu industriju?

Koje značajke želite?

Ponekad klijent želi sve uključiti u jednu web stranicu — svaku ideju. No, ponekad bi to značilo da bi stranica bila pretrpana, a potencijalni kupci ne bi imali dobro iskustvo.

Za nove tvrtke koje započinju online prodaju, uvijek je dobra ideja poslušati eCommerce agenciju i njihove prijedloge za potrebne značajke. S obzirom na iskustvo, agencija bi trebala predložiti što je najbolje za klijenta. Međutim, ako klijent radi re-platformiranje (s stare platforme), agencija bi trebala znati postoje li specifične značajke prisutne na trenutnoj stranici koje također trebaju biti prisutne na novoj stranici.

Sve ove informacije mogu značajno utjecati na strukturu stranice i njenu navigaciju. Ne spominjući optimizaciju za tražilice. Općenito govoreći, svaka potrebna značajka može se implementirati. Ali, uvijek je pitanje vremena i budžeta.

  • Želite li samo eCommerce ili višefunkcionalnu stranicu?
  • Prodajete li svoje proizvode/usluge internacionalno?
  • Postoje li značajke koje želite kopirati od svojih konkurenata?
  • Već imate eCommerce web stranicu(e)?
  • Ako imate nekoliko web stranica, koja je razlikovna karakteristika među njima?
  • Koje značajke želite prenijeti na novu stranicu(e)?
  • S kojim značajkama niste zadovoljni na svojoj staroj stranici(ama)?
  • Koji je glavni izazov s vašom postojećom (starom) eCommerce platformom?

Koje podatke trebate migrirati i koje sustave trebate integrirati?

Ako klijent radi re-platformiranje s drugog sustava, uvijek postoji pitanje migracije podataka. Ovisno o podacima koje klijent želi migrirati, eCommerce agencija treba provjeriti strukturu baze podataka i pripremiti alat za migraciju.

Agencija mora znati s kakvim sustavima treba integrirati online trgovinu.

Tvrtke koriste različite vanjske sustave, i od najveće je važnosti integrirati što više njih.

Na primjer, ERP sustavi su lako jedni od najvažnijih, kao i najčešćih sustava koji se integriraju s web stranicama klijenata. Znajući koja će se verzija koristiti, kao i koje će se podatke “povući” i kako treba postaviti tijekove rada, pomaže značajno.

Pokriti sve točke radnog tijeka eCommerce poslovanja ključno je za postavljanje automatiziranih i uspješnih procesa gdje god je to moguće.

  • Koje podatke trebate migrirati sa stare na novu ako već imate online trgovinu?
  • Koje podatke biste voljeli migrirati sa stare na novu online trgovinu?
  • Koji sustav za plaćanje biste željeli koristiti?
  • Prihvaćate li više valuta ili samo jednu?
  • Koji pružatelj usluga dostave biste željeli koristiti?
  • Koji ERP sustav i verziju biste željeli koristiti?
  • Imate li dokumentaciju za razvoj za taj ERP sustav?

Koji je vaš investicijski budžet?

Ovo je vrlo važan faktor iz obje perspektive – klijenta i agencije. Važno je zbog pristupa koji će agencija koristiti. Prava agencija bi trebala pravilno implementirati pravila upravljanja projektom kako bi maksimalizirala dostupni budžet.

U suštini, agencija bi trebala dati sve od sebe kako bi pružila najbolji mogući model koji klijentov novac (budžet) može kupiti. Da bi to mogla, agencija bi trebala balansirati: potrebe vs želje, custom kod vs pluginovi i kratkoročne vs dugoročne ciljeve.

No, zaista uspješne agencije također pokušavaju analizirati svaki detalj klijentovog budžeta i prihoda kako bi predložile konačno rješenje koje će savršeno odgovarati potrebama i ciljevima klijenta.

  • Koji je vaš budžet za ovaj eCommerce projekt?
  • Ako već imate eCommerce trgovinu – koliko prihoda ostvarujete mjesečno?
  • Primjećujete li neke trendove u svojim mjesečnim prihodima u posljednjih godinu ili dvije?
  • Kolika je prosječna vrijednost narudžbe (AOV) vaših kupaca?
  • Primjećujete li neke trendove u iznosu prosječne vrijednosti narudžbe u posljednjih godinu ili dvije?

Imate li određeni vremenski okvir?

Vremenski okviri su vrlo važni, ponekad čak i kritični. Često imaju velik utjecaj na projekt, ali ne uvijek na pravi način. Općenito govoreći, bolje je imati malo “prostora za disanje”, jer tada ljudi u produkciji imaju bolje ideje i više vremena za preispitivanje mogućih pristupa.

Također, kod svakog projekta koji je u razvoju uvijek postoji mogućnost da nešto ne ide po planu, posebno kod složenih projekata. Bilo kakvo pomicanje, bilo veliko ili nešto manje važno, očekuje se da će utjecati na konačni vremenski rok.

Koji je vaš očekivani vremenski okvir za isporuku ovog projekta?

Postoje li neki događaji koji utječu na taj vremenski okvir?

Nakon što smo popisali sve ove detalje, teško je ne spomenuti poznati trokut, i još teže je ne naglasiti ga još jednom. Uvijek su ta tri u petlji: brzo, jeftino, dobro. Ali možete izabrati samo 2!

Kako određujete uspjeh?

Ponekad postoji neslaganje između agencije i klijenta o tome što je zapravo uspješno isporučen projekt. Da bismo to izbjegli, vrlo je važno od samog početka dogovoriti što i kako će se uspjeh definirati i mjeriti.

  • Imate li plan kako mjeriti je li eCommerce projekt uspješan ili ne?
  • Ako imate plan – kako ćete ga mjeriti?
  • Koje rješenje za analitiku koristite?

Sljedeći korak

Ono što treba zapamtiti je da je cilj postavljanja ovih pitanja dobiti sve informacije koje će se zatim potencijalno koristiti za kreiranje potpuno funkcionalne eCommerce trgovine na temelju postavljenih ciljeva.

Nakon što agencija prikupi sve gore navedene informacije, u poziciji je da čvršće razgovara o potencijalnom projektu. Tek tada agencija može ponuditi neke brojke/vremenske okvire i razgovarati o sljedećim koracima.

Nadam se da vam ovo daje bolju ideju o tome što je potrebno za pristup eCommerce agenciji na način koji će osigurati uštedu dragocjenog vremena i početak projekta na najbolji mogući način.