NOVOSTI

eCommerce u Hrvatskoj – navike potrošača i savjeti za vlasnike web shopova

eCommerce talk
Maja Kardum
Na internetu kupuje čak 81% ispitanika, a 35% ih to čini više puta mjesečno, što ukazuje na stabilan trend kupnje online među Hrvatima.
Najaktivniji online shopperi su ispitanici u dobnoj skupini od 30 do 39, s visokim stupnjem obrazovanja. Kad je riječ o korisnicima kreditnih kartica ili onih s odgodom plaćanja, među njima je tek 15% onih koji nikad ili gotovo nikad ne kupuju putem interneta.

Online istraživanje MasterIndex o navikama korištenja financijskih usluga u Hrvatskoj te stavu prema platnim karticama provela je kompanija Mastercard u suradnji s GfK centrom za istraživanje tržišta, na uzorku od 1.011 korisnika bankarskih usluga u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina. U nastavku možete pročitati što Marcel Majsan iz eCommerce Hrvatska ima još za reći o navikama potroašača, ali i koje savjete ima za vlasnike web shopova. 

No, koji su razlozi online kupnje? U prvom redu, pristupačne cijene što ističe čak 73% online kupaca, zatim ušteda vremena, mogućnost kupnje u bilo koje vrijeme, bolja ponuda nego u klasičnim trgovinama, usporedba cijena i mogućnost dostave. Istovremeno, glavna prepreka za shopping na internetu je činjenica da 52% ispitanika žele predmet koji kupuju vidjeti i uživo. Najpopularniji artikli su odjeća, obuća i modni dodaci (68%), zatim potrošačka elektronika (46%), predmeti za kućanstvo (33%), slijedi kozmetika i parfemi (30%) te knjige i glazba (26%). Visoko na popisu su i putovanja i ulaznice, igračke i oprema za bebe te softver i zrakoplovne karte.

PayPal i slične usluge pri internetskoj kupnji koristi 35% online kupaca, a plaćanje karticama 25% njih, dok među korisnicima kreditnih kartica ili kartica s odgodom plaćanja taj postotak raste na 35%. 40% online kupaca preferira inozemne e-trgovine, 16% njih domaće, dok 44% njih podjednako kupuje online u Hrvatskoj i u inozemstvu. Domaći webshopovi su privlačniji ispitanicima starijim od 40 godina i onima iz Slavonije.

masterindex-hrvatska

Iako se ove brojke čine ohrabrujućima, stanje eCommercea u Hrvatskoj može biti puno bolje! O trendovima, poteškoćama i savjetima za domaće tržište, više će nam reći Marcel Majsan koji je predsjednik udruge eCommerce Hrvatska. Udruga je i Srebrni sponzor Meet Magento Hrvatska konferencije, na kojoj možete poslušati predavanja eCommerce stručnjaka vezanih uz optimizaciju web shopa za ostvarivanje najboljnih prodajnih rezultata, vidjeti primjere najboljih praksi u email marketingu, čuti o pravnim zakonitostima u online trgovini u Hrvatskoj, ali i razne tehničke teme od sigurnosti i hostinga do migracija s Magento 1 na Magento 2.

Marcele, recite nam više o svom poslu u eCommerce Hrvatska; što konkretno radite, što želite postići te najvažnije: zašto ste se upustili u osnivanje udruge eCommerce tematike?

Krenuo sam u ovaj projekt jer sam bio isfrustriran nedostatkom informacija koje vam trebaju za pokretanje i vođenje eCommerce biznisa u Hrvatskoj. Cilj udruge je informirati i educirati web trgovce i povezati ih s kvalitetnim eCommerce servisima. Trenutno djelujemo “u gerili”, odnosno bez zaposlenih, i u svoje slobodno vrijeme – kao volonteri. U 2017. se nadamo dobiti neke poticaje od države i zaposliti osobu koja bi aktivno radila na informiranju naših članova o svim relevantnim novostima iz svijeta eCommerce biznisa.

Koji su ključni izazovi i prilike hrvatskog eCommerce tržišta?

Najveći izazov za web trgovce u RH je kako pokrenuti web shop, a zatim kako povećati prodaju na istom. Po mom mišljenju, glavni razlog za to je što se zapostavlja važnost kvalitetnog kadra. Najčešće se na pozicije voditelja web trgovina postavljaju ljudi koji nemaju nikakvo iskustvo s webom, kamoli s web trgovinom.

Osim toga, s obzirom na to da Hrvati još uvijek više vjeruju trgovinama koje imaju i fizičke poslovnice, domaći bi trgovci trebali više poraditi na omnichannel pristupu prodaji. Nije novost da mnogi ljudi čitaju recenzije i uspoređuju cijene prije odlaska u kupovinu. No danas, više nego ikad, ljudi koriste svoje mobitele kako bi uspoređivali cijene i proizvode – čak i kad su u dućanu. Trgovci bi stoga trebali poraditi na integraciji online & offline aktivnosti, kako bi omogućili svojim potencijalnim kupcima da dobiju sve potrebne informacije, kako online, tako i u samim trgovinama.

Kako vidite stanje eCommerca u Hrvatskoj i regiji u 2016., a što se očekuje u 2017.?

Unatoč višegodišnjem pozitivnome trendu, online tržiše je još daleko od postizanja punoga potencijala, no iako su nam prihodi od online prodaje još uvijek daleko manji od zapadnih zemalja, predviđa nam se godišnji rast od gotovo 10 %. Povjerenje u online kupovinu raste, a broj prevara na internetu je puno manji nego što ljudi misle, tako da nema razloga za strahom od online prodaje ili online kupovine.

Koji trend ste primijetili u 2016. i nadate se da se neće nastaviti i u 2017.?

Ne znam za 2016. ali postoji jedan “trend” koji me već jako dugo frustrira – nepovezanost offline i online poslovanja. Dakle, ako imate fizičke poslovnice – obavezno sinkronizirajte cijene i zalihe robe. Ako imate loyalty program – integrirajte ga s web shopom. Ako možete – omogućite prikaz zaliha po poslovnicama, omogućite online kupcima preuzimanje robe u istoj, uvedite online chat i ponudite pomoć svojim posjetiteljima itd. Ukratko, online kupovina bi trebala imitirati iskustvo offline kupovine i ne smije se dogoditi da bude napornija ili neugodnija od offline kupovine.

Je li potencijal eCommerca u Hrvatskoj prepoznat i prerasta li potencijal u konkretne shopove?

Potencijal je velik, i vjerujem da će se pravi “boom” novih web trgovina tek dogoditi.

the-will-to-win-the-desire-to-succeed-the-urge-to-reach-your-full-potential-these-are-the-keys-that-will-unlock-the-door-to-personal-excellence

Koliko zaostajemo za svijetom i svjetskim trendovima?

Obzirom da jedna Njemačka ima 500 puta više online trgovina od nas, a jedna Češka radi puno više online prometa od nas (iako za to ne postoje nikakvi opravdani razlozi), možemo samo zaključiti da još nismo iskoristili potencijal eCommerce prodaje. No ja sam optimističan i vjerujem da će se u narednih nekoliko godina to promijeniti.

S čime se još uvijek najviše bore online trgovci u Hrvatskoj?

Sa zakonima, nedostatkom edukacije za web trgovce i pronalaskom kvalitetnih eCommerce servisa. A u svemu tome im može pomoći naša Udruga odnosno web servis koji se nalazi na adresi www.ecommerce.hr

Sudjelujete kao predavač na Meet Magento Hrvatska konferenciji. Što ona može donijeti posjetiteljima?

Svi koji se ozbiljno bave eCommerce biznisom znaju zašto je Magento toliko popularan. No ne morate imati web shop na Magento platformi da bi naučili nešto novo od vodećih eCommerce stručnjaka iz regije. Tako da vam informacije koje možete saznati na konferenciji mogu uštedjeti jako puno novaca i vremena.

Što želite podijeliti kroz predavanje/panel sa sudionicima na Meet Magento Hrvatska?

Želim im ukazati na važnost edukacije za web trgovce, koja može činiti ključnu razliku između uspješnog i neuspješnog web shopa. Osim toga, ako krenete u eCommerce biznis bez osnovnog znanja i informacija, takav pokušaj bi vas mogao skupo koštati.

Koji su ključni izazovi i prilike eCommerce tržišta općenito i s kojima od njih ćete se vi uhvatiti u koštac kroz predavanje/panel?

Najveći izazov za web trgovce u RH je kako pokrenuti web shop, a zatim kako povećati prodaju na istom. Po mom mišljenju, glavni razlog za to je što se zapostavlja važnost kvalitetnog kadra. Najčešće se na pozicije voditelja web trgovina postavljaju ljudi koji nemaju nikakvo iskustvo s webom, kamoli s web trgovinom.

Osim toga, obzirom da naši ljudi još uvijek više vjeruju trgovinama koje imaju i fizičke poslovnice, domaći bi trgovci trebali više poraditi na omnichannel pristupu prodaji. Nije novost da mnogi ljudi čitaju recenzije i uspoređuju cijene prije odlaska u kupovinu. No danas, više nego ikad, ljudi koriste svoje mobitele kako bi uspoređivali cijene i proizvode – čak i kad su u dućanu. Trgovci bi stoga trebali poraditi na integraciji online & offline aktivnosti, kako bi omogućili svojim potencijalnim kupcima da dobiju sve potrebne informacije, kako online, tako i u samim trgovinama.

Kako poboljšati web shop, optimizirati ga za tražilice i pripremiti ga za veću prodaju? Koja znanja treba imati voditelj shopa i gdje ih može steći? Koje su pravne zakonitosti u online prodaji u Hrvatskoj? Odgovore na sve to, i još više, saznat ćete na Meet Magento Hrvatska; konferenciji koja se održava 17. – 18. ožujka 2017. u Osijeku.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)